http://alexandradelova.blogspot.bg/2015/11/blog-post_30.html
ГОВОРЕЩИТЕ БУКВИ
Ⰰ - А
1) Първата буква от Глаголицата се нарича „АЗъ” и се изобразява така Ⰰ. Символиката на фигурата съдържа кръст и човек в молителна поза.
1) Първата буква от Глаголицата се нарича „АЗъ” и се изобразява така Ⰰ. Символиката на фигурата съдържа кръст и човек в молителна поза.
Вероятно св. Константин-Кирил е вложил точно този смисъл в първата буква на сътворената от него азбука:
"В началото стоя Аз, молещия се на Бога човек".
Буквата е изобразена с фигурата на човек в адорантна (молителна) поза - молитвената поза е древна, през неолита ръцете се рисуват по същия или почти по същия начин.
Вероятно от тук идва и характерното за
българския език анатомично понятие "кръст" - талия, мястото, където
се слага колана и пояса. Взет от кръста (талията) нагоре, фигурата на молещия
се човек изобразява знака "кръст", част от глаголическата буква
"АЗъ" .
Художник Румен Статков
Взет от кръста (талията) нагоре, фигурата на молещия
се човек изобразява знака "кръст", част от глаголическата буква
"АЗъ" - Ⰰ.
В последствие кръстът става символ на огъня, както и на Слънцето, схващано като небесен огън (Даркевич, В. П. Символы небесных светил в орнаментах Древней Руси. СА, 1960. кн. 4, с. 56-57). Друг, широко разпространен слънчев символ е колелото, част от символиката на който също е загатнато в оригиналното изображение на глаголическата буква - Азъ.
Ӡвукъ: А
|
Числово ӡначение : 1
|
Ⰱ - Б
2) Буквата „Б” – е произнасяна в глаголическата азбука като „буки” или „букъви”, което означава букви, но също и книги, според Раковски. Изписва се със знака Ⰱ .
Не случайно думата „азбука”, еквивалентна на думата писменост в българския език, идва от първите букви в нея - „аз буки веди”, т.е. „аз буквите се уча да познавам”…. Бъ УКъ - стар звук (букви уча…).
Тази буква ни подсказва за кой народ, всъщност, солунските двама братя Кирил и Методий създават своята говореща азбука - глаголицата, като се има в пред вид, че понятието "СЛАВЯНИ" е употребено едва в средата на 16 век за пръв път от бенедиктинския монах от хърватски произход Мавро Орбини в книгата му „Царството на славяните... Фактически в ранните византийски текстове се говори само за Σκλάβήνοι, Sclaveni, склавини, не за славяни, понятие измислено от един писател чак през 16 век.
Теофилакт Симоката, ранновизантийски историк от началото на 7 век, пише в своята "История": " Гети, наречени още склавини прекосяват границите на Тракия ... Склавини, или гети, защото така бяха наричани в древността."
Звуковете "Б" и "Ъ" са сакрални символи именно в езика на българите! Касиодор през VI век пише: "Българите са стар мизийски или илирийски народ", същото казва и един доста показателен източник от XI век - Михаил Аталиат: "Мизи са със сигурност българите, които по-късно получили своето ново название". Лъв Дякон (византийски историк от 10 век) упорито нарича българите мизи. Страбон също е пределно ясен когато казва, че мизите и гетите са от един и същ произход и говорят езика на траките.
Страбон твърди, че в античността Мизия е населявана от фригийци (бриги), троянци и еолийци, т.е. мизийци... За Страбон, езика на мизиците е смес от фригийски и лидийски – езика на меоните, племената населяващи Тракийския Херсонес .Страбон пише още, че името на Мизия произлиза от лидийското име на бука (древногръцки: μυσός), с който в античността бил обилно обрасъл Олимп.
Ето как разбираме, че езикът на мизите всъщност бил фригийския език. “Книгите на фригите и мизите”, пише Страбон, “ни връщат във времена, дори по-ранни от тези на Троянската война!” На Херодот дължим разказа за преселението на фригите от Европа в Мала Азия, които се наричали бриги, „когато живеели в Европа..., но след като се преселили в Азия, заедно със страната сменили и името си на фриги".
Бригите били най-старите от всички тракийски народи. Пак според Страбон: "Фригите са бриги, тракийски народ..." Пелазгите произлизат от бригите (фриги, бръгои, върагои), записани са като техни наследници. Били "автохтонни", "родени от земята", т.е. най-стари. Херодот разказва за тежкото поражение, което претърпяли персийците, начело с Мардониос от „траките бриги" (на гръцки: Βρύγοι Θρήικες, където Β, β — се чете "вита") през 492 г. пр. Хр.
Древната Бригия елините наричали (Фригия) ..."ф" тъй като в гръцкия няма "б" няма и "ъ", в следствие от това е по-известно наименованието "фриги" и "фригийски" вместо "Бриги", "бригийски", "брЪгои" ...
Също така "пелазги" варира и като "пеларги"/ "пелгари" , което е "българи", тъй като в гръцкия език поради липсата на "б" буквата се замества с "п" и "мп", а буквата "ъ" с "е"....
Ӡвукъ: Б
Числово ӡначение : няма.
Ⰲ - В
3) Буквата „В”, изписвана в глаголицата като Ⰲ и произнасяна като „Вѣди” (веди) със значение „познавам”. .
При глаголицата и кирилицата, първите три букви са имели следните названия: АЗ, БОУКИ, ВЕДИ. Когато тези три думи се прочетат като фраза, получава се изречението "АЗ БУКВИТЕ ПОЗНАВАМ/ УЧА СЕ БУКВИТЕ ДА ПОЗНАВАМ".
В двете български писмености, глаголицата и кирилицата, подреждането на буквите е близко до традиционното, но има едно важно изключение. Това е буквата В, която е вмъкната още в началото на азбуката. Получава се особения ред А, Б, В, Г, Д .
Защо това е направено не е ясно. При глаголицата и кирилицата, първите три букви са имели следните названия: АЗ, БОУКИ, ВЕДИ. Когато тези три думи се прочетат като фраза, получава се изречението "АЗ БУКВИТЕ ЗНАМ".
Вероятно, за да се оформи тази именно фраза е било нужно да се наруши традиционното подреждане и да се вмъкне буквата В. Изборът на такива названия на началните букви с цел да се получи фразата със значение "АЗ БУКВИТЕ ЗНАМ" не е характерно за семитските, гръцката и латинската писмени системи.
Много аналогии са открити от П. Добрев в писмените системи на келтските народи кимрийци и маркомани, както и на германските готи. От друга страна, техните писмени знаци имат частична аналогия с тази на прабългарите. Причината за тези аналогии е наличието на известен исторически период, когато всеки един от тези народи са живяли по Северното причерноморие или близо до Кавказ. В азбуката на маркоманите, първите три букви са носели названията АШ, БИРИФ, КЕН, което явно следва началната традиция в подреждането на буквите – А, Б и т.н.
Новото тук е, че тези три названия взети заедно дават фраза, която има следния приблизителен смисъл “аз буквите знам”. Следвайки същото подреждане, първите три букви в готската руническа азбука са имали названията АНС, БАИРИКА, ГИБА, които взети като фраза са означавали точно “аз знаците схващам”.
С други думи,
прабългарските рунни знаци трябва да са били подредени, да са имали числени
стойности и свои названия. По аналогия с названията в глаголицата и кирилицата,
може да се допусне, че първите четири буквени названия са били: алем, белем,
вечем, читем.
Буквата АЛЕМ е отговаряла на фонемата “А” и трябва да е имала числена стойност 1, буквата БЕЛЕМ – на фонемата “Б” с числена стойност 2, ВЕЧЕМ – на “В” с числена стойност 3 и ЧИТЕМ – с числена стойност 4. Три от тези названия идват от названията на месеците в прабългарския календар!
Буквата АЛЕМ е отговаряла на фонемата “А” и трябва да е имала числена стойност 1, буквата БЕЛЕМ – на фонемата “Б” с числена стойност 2, ВЕЧЕМ – на “В” с числена стойност 3 и ЧИТЕМ – с числена стойност 4. Три от тези названия идват от названията на месеците в прабългарския календар!
| ||
Мисленето на човека представлява
скритото, невидимо действие на неговия ум.
Но когато мисълта му се прояви чрез езика тогава вече имаме изречено слово
и „глаголи”,
всъщност означава умението правилно да говориш родния си език …
Ӡвукъ: Г
|
Числово
ӡначение : 3
Ⰴ - Д |
5) Глаголическата буква „Д”, която се изписва Ⰴ и е наречена с името „добро”. Добро е онова нещо, което е хубаво, което е в полза на хората, което има висока морална стойност. Но Доброто същевременно винаги е било и Божествено качество.
Доброто – е Божие проявление, качество, в което Бог се проявява, за да можем ние да разберем Божествения живот и да придобием радостта и покоя. Ние се стремим към доброто, за да може нашия живот да намери онзи първоначален свой израз, който е израз и на Божествения живот.
Доброто е форма. Без доброто животът не може да се прояви. Първата форма на живота е доброто. Втората форма на живота е мисълта. Животът не може да се прояви без доброто и без мисълта. И неговата основа е именно съзиданието, раждането на добър плод.
Така, като в стихотворение, в което е вложен горния смисъл, са били подредени и имената на първата част от говорещи букви на свещената азбука на българите – Глаголицата:
и йота иже гервь .
Аз
буквите познавам.
Говорят те доброто съществува.
Живей изцяло/по-много със земята
Говорят те доброто съществува.
Живей изцяло/по-много със земята
И не по-малко от
нея ще си плодовит.
Ӡвукъ: Д
|
Числово
ӡначение : 4
|
Ⰵ - Е
6) Буквата „Е” изписвана в глаголицата като Ⰵ. Името на буквата било „ есть”, с форми - съм, си, е, сме, сте, са – в мин. свършено и в несв. време - бях, мин. прич.- бил, и със значение - съществувам, знача, представлявам.
Изразява проявление на същност.
В съчетание с името на предходната
буква от глаголицата „добро” Ⰴ - образува изповедната формула – „ДОБРО ЕСТЬ”, т.е. „доброто
съществува” - Ⰴ Ⰵ (със скрито значение "Бог е с нас"), която през Х век под формата "Достойно есть" става химн във
възхвала на Божията майка - Богородица….
Ӡвукъ: Е
|
Числово
ӡначение : 5
Ⰶ - Ж 7) Буквата, използвана за обозначаване на звука „Ж” в глаголическата азбука е с название „живѣте” (живей). В глаголицата се изписва така - Ⰶ, а в кирилицата - Ж. |
Според някои специалисти буквата произлиза от
древните прабългарски руни и почти няма промяна в изписването й при
преминаването от глаголическата в кирилската азбука. Корените на името й
идват от староиндийското jīvas –жив, староперс. Ĵīva (живот), старобълг. – животъ.
Изразява съществуването на живота във всички негови видове и форми, като процес и жизнена сила.
В съчетание със следващите две букви ДЗ и З образува следващия сакрален стих от „говорещата българска азбука” – глаголицата: „Живѣте дзѣло/ Ѕѣло зємлѧ” – „Живей много повече със земята/ като едно цяло със земята/ живей заедно със земята”.
Дълбоката мъдрост на народа ни е вложена в този израз на глаголицата. "Живей като едно цяло (в хармония) със земята."
Ӡвукъ: Ж
Числово ӡначение : няма
Ⰷ - Дз
Изразява съществуването на живота във всички негови видове и форми, като процес и жизнена сила.
В съчетание със следващите две букви ДЗ и З образува следващия сакрален стих от „говорещата българска азбука” – глаголицата: „Живѣте дзѣло/ Ѕѣло зємлѧ” – „Живей много повече със земята/ като едно цяло със земята/ живей заедно със земята”.
Дълбоката мъдрост на народа ни е вложена в този израз на глаголицата. "Живей като едно цяло (в хармония) със земята."
Ӡвукъ: Ж
Числово ӡначение : няма
Ⰷ - Дз
Обозначава взаимовръзка, неотделимо свързване – в случая между Земята и човека, между майката природа и нейните деца - хората.
Изразява целокупност, единност, единство, завършеност, интегралност, пълнота, съвкупност, цялостност.
Ӡвукъ: ДЗ
|
Числово ӡначение : 6 Ⰸ - З 9) Наименование на
буквата „З” в глаголическата
азбука е „Землia”, „Ӡемлѧ” –
земля . Изписва се като Ⰸ.Обозначава звучната
венечна проходна съгласна (З).
|
В тракийския пантеон Земела е име означаващо „майка-земя”, като старобългарското Землia, още едно от имената на Богинята-майка, господарка на Земята, растенията и плодородието.
За древните българи „Ӡемлѧ” – земля е било и наменованието на нашето небесно тяло, едно от имената на петте планети, които заедно със слънцето и луната те почитали преди приемането на християнската религия .
Далеч преди времето, когато средновековна Европа считала че земята е плоска , а Слънцето обикаля около нея, старите българи знаели, че съществуват 5 планети , които се въртят около Слънцето, а земната година се състои от 365 дни и една четвърт от деня без малко, като пресметнали това „без малко” с невероятна точност.
Земя
българите наричали и почвата, твърдта от утробата на майката Земя, от която се ражда и после израства всичко живо. Тази
майка земя, която ни храни с плодородието си и която не бива да унищожаваме….
Една наистина дълбока и изначална народна мъдрост е била вложена в третия сакрален стих , който се получава при изговаряне имената на глаголическите букви Ж, ДЗ, З: „ (Живейте много повече със земята живейте заедно със земята /като едно цяло със земята ).
Една наистина дълбока и изначална народна мъдрост е била вложена в третия сакрален стих , който се получава при изговаряне имената на глаголическите букви Ж, ДЗ, З: „ (Живейте много повече със земята живейте заедно със земята /като едно цяло със земята ).
Ӡвукъ: З
|
Числово
ӡначение : 7 Ⰹ - И 10) Глаголическата буква „И” се изписвала със знака Ⰹ и била символ за
обозначаване на общност, общение, обединение на хора, свързани с единни
цели и интереси.
|
В
глаголицата, за звука [и] имало три букви: Ⰹ,Ⰺ, Ⰻ. И – И, Й – Йота,
И - Иже(Н) - «ета или «ита».
Буквата Ⱛ, Ü) наречена "ижица", съответства на кирилската буква ижица – Ѵ ( ЙО, Н, В), впоследствие отпаднала при последващите езикови реформи.
Буквата и съюзът "И" символизирали единение, общи правила, обединение.
Ӡвукъ: И
Числово ӡначение : 9
Ⰻ - Й
11) Буквата „Иже” в глаголицата се бележи със знака Ⰻ и символизира процес на уравновесяване на подобни същности, хармония, единение, духовна близост на подобия, едно и също.
С буквата Ⰻ - Й, по-късно, след 18 век, в кирилицата започва да се бележи - йота̀цията (от руски йотация и английски Iotation), която е фонетично явление, при което между две гласни с различно изговаряне се вмъква фонемата „й“.
И във двете старобългарските азбуки - кирилицата и глаголицата - «и́же» се превежда още като „който”, „която”, „което” (например: „Отче наш, иже еси на небеси”).
В кирилицата с него вече започва да се бележи звука „Й”, поради отпадане на йотата и има числово значение 8, като така се и нарича «иже осмично» или «осмичното И» (това уточнение било полезно за да се отличава от буквата І - йота, наричана «десетичното И»).
Ӡвукъ: Й
Числово ӡначение : 8
Ⰺ - i
12) Йота, I , i е буква съществувала в глаголицата и отпаднала по-късно в кирилицата, която се се отбелязвала със знака Ⰺ .
Символизирала духа, който се проявява в материалното, връзката с началото и Твореца.
Това е символ, който съществува от началото на времената. Негова разновидност съществува като египетски йероглиф, в семитската писмена система, финикийската, етруската и разбира се, гръцката. Гърците го вземат от финикийците.
Буквата се чете йотх. В гръцки - йота. Ето как в светото Евангелие от Матей, в гръцки превод глава 5, стих 18 пише: "Защото истина ви казвам. Докле премине небето и земята, ни една йота или една чертица от закона няма да премине, докато всичко не се сбъдне".
Фразеологизмът "ни на йота" означава ни по-малко, никак. Йотата е най-малката буква в азбуката. Изписването и е минималистично. В Лука думите на Исус Христос са предадени така: "Но по-лесно е небе и земя да премине, нежели една чертица от закона да пропадне". "Ни на йота" е библейски израз, бележи нещо съвсем малко.
Чисто графично гръцката йота може да е еквивалент на еврейското йотх и да е само чертичка, но смислово не е най-малкия символ. Той има цифрово изражение и то е 10.
Йотата е 10, алфата е 1. Така че изразът "ни на йота" изведнъж става много конкретен като мярка и размер - да не се променят нещата на йота, означава те да не променят дори с една десета част. Това е разликата между чертичката, като единица, и чертичката с точка отгоре като йота - една десета част от цялото..
Йотата идва и в старобългарските азбуки, като гръцки еквивалент, но идват и другите две и-та. Всяка от трите букви с които се бележи звука "и" има своето цифрово изражение в глаголицата.
И в кирилицата по-късно йотата запазва числово значение 10, под формата на "й", но вече не се нарича йота, тъй като губи самостоятелното си значение като буква, а звука "й", отбелязван с нея преминава като значение към буквата "иже", с която започва да се маркира йотацията.
Защо буквата йота е изчезнала от нашата азбука?
В развитието на писмеността нещата са динамични. Ето как през XV-XVІ век в църковно - българския се появява буквата "й" - съчетание от буквата и, която е разновидност на гръцката ета, и гръцкият символ за съкращаване на звука. Между 1707 година и 1711 година в Руската империя се въвежда гражданския шрифт, тоест Петровата реформа на азбуката. Така се ражда буквата "я". По нов начин се пишат вече "д" и "л". И макар знаците за съкращаване да са отменени, й само временно е изхвърлено от тази азбука. А през 1735 година се възстановява употребата на „Й”, като вече не се води за самостоятелна буква, а преминава към буквата „иже”.
Ӡвук: Й
Числово ӡначение : 10
Ⰼ - ГХ
13) Глаголическата буква Г’ЕРВЬ (ГЕРЬ) - названието на тази буква е дума изразяваща изобилие от жизнена сила, мощ и плодовитост.
Бележи се със знака Ⰼ
Буквата Ⱛ, Ü) наречена "ижица", съответства на кирилската буква ижица – Ѵ ( ЙО, Н, В), впоследствие отпаднала при последващите езикови реформи.
Буквата и съюзът "И" символизирали единение, общи правила, обединение.
Ӡвукъ: И
Числово ӡначение : 9
Ⰻ - Й
11) Буквата „Иже” в глаголицата се бележи със знака Ⰻ и символизира процес на уравновесяване на подобни същности, хармония, единение, духовна близост на подобия, едно и също.
С буквата Ⰻ - Й, по-късно, след 18 век, в кирилицата започва да се бележи - йота̀цията (от руски йотация и английски Iotation), която е фонетично явление, при което между две гласни с различно изговаряне се вмъква фонемата „й“.
И във двете старобългарските азбуки - кирилицата и глаголицата - «и́же» се превежда още като „който”, „която”, „което” (например: „Отче наш, иже еси на небеси”).
В кирилицата с него вече започва да се бележи звука „Й”, поради отпадане на йотата и има числово значение 8, като така се и нарича «иже осмично» или «осмичното И» (това уточнение било полезно за да се отличава от буквата І - йота, наричана «десетичното И»).
Ӡвукъ: Й
Числово ӡначение : 8
Ⰺ - i
12) Йота, I , i е буква съществувала в глаголицата и отпаднала по-късно в кирилицата, която се се отбелязвала със знака Ⰺ .
Символизирала духа, който се проявява в материалното, връзката с началото и Твореца.
Това е символ, който съществува от началото на времената. Негова разновидност съществува като египетски йероглиф, в семитската писмена система, финикийската, етруската и разбира се, гръцката. Гърците го вземат от финикийците.
Буквата се чете йотх. В гръцки - йота. Ето как в светото Евангелие от Матей, в гръцки превод глава 5, стих 18 пише: "Защото истина ви казвам. Докле премине небето и земята, ни една йота или една чертица от закона няма да премине, докато всичко не се сбъдне".
Фразеологизмът "ни на йота" означава ни по-малко, никак. Йотата е най-малката буква в азбуката. Изписването и е минималистично. В Лука думите на Исус Христос са предадени така: "Но по-лесно е небе и земя да премине, нежели една чертица от закона да пропадне". "Ни на йота" е библейски израз, бележи нещо съвсем малко.
Чисто графично гръцката йота може да е еквивалент на еврейското йотх и да е само чертичка, но смислово не е най-малкия символ. Той има цифрово изражение и то е 10.
Йотата е 10, алфата е 1. Така че изразът "ни на йота" изведнъж става много конкретен като мярка и размер - да не се променят нещата на йота, означава те да не променят дори с една десета част. Това е разликата между чертичката, като единица, и чертичката с точка отгоре като йота - една десета част от цялото..
Йотата идва и в старобългарските азбуки, като гръцки еквивалент, но идват и другите две и-та. Всяка от трите букви с които се бележи звука "и" има своето цифрово изражение в глаголицата.
И в кирилицата по-късно йотата запазва числово значение 10, под формата на "й", но вече не се нарича йота, тъй като губи самостоятелното си значение като буква, а звука "й", отбелязван с нея преминава като значение към буквата "иже", с която започва да се маркира йотацията.
Защо буквата йота е изчезнала от нашата азбука?
В развитието на писмеността нещата са динамични. Ето как през XV-XVІ век в църковно - българския се появява буквата "й" - съчетание от буквата и, която е разновидност на гръцката ета, и гръцкият символ за съкращаване на звука. Между 1707 година и 1711 година в Руската империя се въвежда гражданския шрифт, тоест Петровата реформа на азбуката. Така се ражда буквата "я". По нов начин се пишат вече "д" и "л". И макар знаците за съкращаване да са отменени, й само временно е изхвърлено от тази азбука. А през 1735 година се възстановява употребата на „Й”, като вече не се води за самостоятелна буква, а преминава към буквата „иже”.
Ӡвук: Й
Числово ӡначение : 10
Ⰼ - ГХ
13) Глаголическата буква Г’ЕРВЬ (ГЕРЬ) - названието на тази буква е дума изразяваща изобилие от жизнена сила, мощ и плодовитост.
Бележи се със знака Ⰼ
В съчетание с предишните три букви израза ”И ЙОТА ИЖЕ Г’ЕРВЬ” буквално означава :
И йота (никак по-малко) от нея (земята) ще си плодовит (жизнен, мощен).
„Живей като едно цяло със земята/ живей повече със земята,
и не по-малко от нея ще си плодовит.”
Гервас, Герват, Гервин, Гервит, Гервой, Гервойе, Гервойя, Герима, Герлах, Герлик, Гернев, Геровнт, Герун, Геръваси, Гирвас - В тези имена значението на думата гер е идентично по смисъл със ярък, герест, силен, яростен, войнствен, плодовит, влязъл в периода на плодовитост и воинска зрялост, достоен за уважение.
Гирвас – се нарича елена-самец след втората година от живота си. Женското име Гервита е със значение плодовита, жизнена жена.
Името «Гервасий» е влязло в христианския календар като църковнославянско, независимо че е известно и при други индоевропейски народи. Споменава се още в IV в. (Гервит, Геровит - Гервиф, в гръцка транскрипция), 872г. (Герима), 1079г. (Геровит), 1150, 1187г. (Герлах, Гернев) в Бохемия и Моравия. 1253г.(Геръваси), в Сърбия, (Гервас) в Литва. XIV в. (Герват, Гервин, Гервой, Герлик, Геруй), Полша. През 1302, 1394г. (Гервойе, Герче) в Сърбия,. 1396г. (Гервойе), като име на босненски воевода. 1398г. (пан Гервас), Полша и през 1585 (Герче), като име на българин.
Буквата "гервь", заедно с наименованията на трите букви, с които бил отбелязван звука "и" в глаголицата изграждат последния стих от първия куплет на стиховорението, чрез което се заучавала говорещата азбука на двамата братя Кирил и Методий:
"И йота иже гервь..." / И (никак по-малко) не по-малко от нея ще си плодовит...
"Живети дзяло земля,
и йота иже гервь ...
Живей изцяло/по-много със земята.
И не по-малко от нея ще си плодовит."
Ӡвукъ: ГХ
Числово ӡначение : 11
Ⰽ - k
14) Глаголическата бУКВАТА „к”. В старобългарската азбука има название „како” със значение „каквото, както, като” съответно в църковнославянска — какѡ. В глаголицата се изписва така Ⰽ.
Звука „К” е основна беззвучна съгласна в българския език. Символ е на стремеж, движение към цел, означава,
че движението е отправено в някаква посока.
Означава още, че нещо се прибавя, включва. Изразява и отношение спрямо някого или нещо, приближеност, близост. Присъства във всички кирилски азбуки (понастоящем е 11-та буква в българската, 12-та в руската, беларуската и сръбската, 13-та в македонската) и 15-та в украинската. С името на буквата „како” - Ⰽ, започва втория стих от говорещата глаголическа азбука, който се получава при изговаряне имената на глаголическите букви "К", "Л" и "М". „Како люди мислите…” |
Ӡвукъ: К |
Числово
ӡначение в глаголицата : 40
Ⰾ - л
|
Идва
от старинната форма (прото индоевр.)- ед.ч.
– лиудинъ
–свободен мъж (човек) и мн.ч.
- лиуде-люде, със значение – свободни хора, мн.човеци, народ.
Старобългарски език людинъ (ljudinъ, "свободен човек"), и староанглийски leōd . На ст.слав. людинъ -«свободен човек», старогр. ἐλεύθερος ( e.le͜ú.tʰe.ros) - «свободный (человек), на бургундск. Leudis означава «свободен мъж (човек)».
На църк.-слав. - Людъ -хора, народ, укр., белор. Люд - готскословенск. - ljûd, др.-чешск. ľud, чешск. lid, польск. lud, русск. лю́ди мн., укр. лю́ди, бълг. лю́де, сърбохърв. љу̑ди, словенск. ljudjȇ, чешск. lidé, др.-чешск. Ľudiе
Родственно лит. liáudis «народ», др.-в.-нем. liut «народ», ср.-в.-нем. liute, готски - liudan (ср. род, наро́д) ;
Старобългарски език людинъ (ljudinъ, "свободен човек"), и староанглийски leōd . На ст.слав. людинъ -«свободен човек», старогр. ἐλεύθερος ( e.le͜ú.tʰe.ros) - «свободный (человек), на бургундск. Leudis означава «свободен мъж (човек)».
На църк.-слав. - Людъ -хора, народ, укр., белор. Люд - готскословенск. - ljûd, др.-чешск. ľud, чешск. lid, польск. lud, русск. лю́ди мн., укр. лю́ди, бълг. лю́де, сърбохърв. љу̑ди, словенск. ljudjȇ, чешск. lidé, др.-чешск. Ľudiе
Родственно лит. liáudis «народ», др.-в.-нем. liut «народ», ср.-в.-нем. liute, готски - liudan (ср. род, наро́д) ;
Ӡвукъ: Л
|
Числово
ӡначение : 50
Ⰿ- м 16) Това е глаголическата буква „М”. В старобългарската азбука се нарича с глаголната форма „Ⰿ. |
Наименованието идва от старобългарското - МЪIШЛѬ – мисля .
Значението на глагола е - разсъждавам, анализирам явленията от действителността и правя изводи, размишлявам за нещо, представям си мислено, въобразявам си.
Произлиза от старобългарски глагол - МЪIШЛѬ , (мисля - ед.ч), в мн.ч. -); дн.бълг.- ми́сля, на сърбохърв. ми̏слити, ми̏сли̑м, на руск. мыслить, укр. мислити, на словенск. mísliti, mȋslim, чешск. myslit, myslet, словацк. mуsliеť, польск. myśleć, в.-луж. myslić, н.-луж. mysliś.
Производно от староб. „МЪIСЛь” - мисъл,. др.-русск. мысль ж. (ср. укр. мисль), сърбохърв. ми̑сао (род. п. ми̑сли), словенск. mȋsǝl (род. п. mȋsli), чешск. mysl, словацк. mysel, польск. myśl.
Заедно с имената
на останалите две букви „К” и „Л”, при
изричане имената на буквите в глаголицата, образува израза:
„Како люди мислите”/ „Каквото (както) хора да си мислите…”
„Како люди мислите”/ „Каквото (както) хора да си мислите…”
Ӡвукъ: М
|
Числово
ӡначение : 60
|
17) Буквата „Н”е изписвана в глаголицата като Ⱀ и произнасяна като „ Обозначава онова, което ни принадлежи или е свойствено за нас, както и близък до нас човек (родственик, приятел, единомишленик, също и съотечественик). Представлява част от човешката реч – притежателно местоимение , характеризиращо онзи важен признак на света около човека, който го прави принадлежащ или имащ отношение към нас. Поставено е в мъжки род, единствено число, именителен падеж на местоимението „ние” (един от общо седемте падежа, съществували в старобългарски и в сърбохърватски език - именителен, родителен, дателен, винителен, творителен, местен, звателен). Произхожда от старобългарското „нашь”, руск. - наш, на́ша, на́ше, укр.- наш, бълг. - наш, сърбохърв. на̏ш, -а, -е, словенск. nàš, náša, náše, чешск. náš, nаšе, словац. náš, nаšа, nаšе, польск. nasz, в.-луж., н.-луж. nаš. За важността на местомението „наш” в старобългарския език и защо точно с него, като име е била наречена буквата „Н” в глаголицата, говори факта , че в кратката „Господнята молитва” , то е било употребено цели четири пъти, а молитвата започва с обръщение към Господа , като баща на всички нас…. „Отче нашь, иже еси́ на небесе́х!” И пак: „…хлѣбъ нашь насущный даждь намь днесь…” И още… „и остави намь долги нашѧ, якоже и мы оставлѧемь должникомь нашымь;” |
|||
Ӡвукъ: Н Числово ӡначение : 70
Ⱁ - О
18) Глаголическата буква “О”. Нейното наименование, е Ⱁ.
В
старо- и църковнобългарската
азбука тази буква носи названието «ОНЪ» ,
със значение - ТОЙ, лично местоимение
в мъжки род, ед.ч., употребявано във
винителен падеж под формата - НЕГО,
а в дателен - като
НЕМУ , има значение още и на показателното местоимение - ТОЗИ.
В старобългарския език местоимението «ОНЪ» се използвало още при наименованието на Бог и на неговите атрибути (названия и определения), когато се отнася до християнския Бог: Бог, Господ, Всесилният, Небесният, Спасителят, Всевишният, Бог -Отец, Бог-Син, Свети Дух, Той, Него, Го, Му. В ръкописите понякога са използвани и по-необичайни варианти на буквата ѻ, например:
·
в думите окръжност,
околовръст и производните на тях
— вътре в О-то поставяли кръст.
Ӡвукъ: О Числово ӡначение : 80
Ⱂ- п
19) Глаголическата буквата „П” се изписва Ⱂи се произнася като „Името на тази буква има едно от най-сакралните значения в говорещата българска азбука.
На старобългарски - покой идва от *po-kojь. Сродни думи с po-kojь
на авест. е šāitiš „радост”, а на перс. šāh „радостен“.
20) Глаголическата буква „Р”е изписвана в глаголицата като Ⱃ и произнасяна като „
,
ед.ч., идваща от
думата Рѣчь/ РЕЧ, (староб.), способност да изкажеш мислите си с думи; говор, говорене.
В съвремения български глагола е получил представка „из” към корена „реч/рече”, ставайки „из рече”, „из рекох”, „из река” и дублиращата повелителната форма „из речи”. Синоними на /РЕЧИ са - кажи, изговори, произнеси, думай, изрази с думи. Речта , това е говоримият език, за който е предназначена азбуката глаголица.
Речта си служи със Словото, с думите, за да създава живия език, за
да изразява мисълта .
В този смисъл, напомнящ ни връзката
между речта и Словото, е и втората фраза от стиха, в която смислово са включени
буквите Р,С и Т от говорещата азбука
на българите: „ Изричането на правилното Слово е своеобразна енерговибрационна вълна (поток, импулс), изменяща енергетическата сфера, във и около човека, проявление на творческа енергия чрез отстраняване на излишното, способност за претвориш мислите си чрез изречените думи. Ӡвукъ: Р Числово ӡначение : 100 Ⱄ - С 21) Буквата „С”е изписвана в глаголицата като Ⱄ и произнасяна като „остар. форма на ДУМА. Наименованието на буквата е с изключително дълбоко и философско значение.
Словата/ думите са процес на
материализация на човешките мисли. Те са ключа за въплащаване на мисълта
чрез изразяването й посредством структурирани
звукове. Представляват преход - от
мисълта - чрез съединение на енергията с информация - в материя.
Словото е първата крачка към реализация на мисълта. Проявление на мисълта чрез звуците на речта. Да имаш дара на Словото означава - умение да се говори изящно и убедително. В Библията думата Логос λογος (логос) е преведена, като „Слово“. В нея се казва, че първоначално било Словото и чрез него всичко е създадено. Бог е произточника на Логоса – Словото. Но както и ние творим с логиката си, така и Бог твори със Словото (Логоса). Не случайно графически знака на тази глаголическа буква наподобява формата на ключ… „В началото бе Словото..” Йоан 1:1-3
След това се казва, че Словото стана плът. Това е защото Исус за първи път е въплатил Божието слово.
Ⱅ - Т„СЛОВО” е едно от названията на второто лице на Св. Троица, което може би показва, че Бог се явяваше чрез делата и ученията на Христос - "Словото Господне" се свързва и с откровението Божие. Израза „ ечта си служи със Словото (с думите) за да създава живия език, да изразява мисълта . Израза означава: „Изричай твърдо Божието слово…./Отстоявай Словото Божие…” Ӡвукъ: С Числово ӡначение : 200 22) Глаголическата буква „Т” е изписвана в глаголицата като Ⱅ и произнасяна с името „Твѣрдо |